کوش نامه Koosh-Nameh

درباره متون حماسي و اساطير ايران و جهان و همه‌ی کسانی که به فرهنگ و ادب ایران زمین خدمت کرده و می کنند.

دکتر امیدسالار در نشست «مبانی نظری پژوهش در تاریخ ادبیات ایران»:

نشست «مبانی نظری پژوهش در تاریخ ادبیات ایران» با سخنرانی دکتر محمود امیدسالار ، استاد ادبیات تطبیقی و کتابدار کتابخانه دانشگاه ایالتی کالیفرنیا به کوشش انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران روز شنبه 17 فروردین در تالار باستانی پاریزی دانشکدۀ تاریخ دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی میراث مکتوب دکتر امیدسالار در این نشست با اشاره به شکل گیری مراحل مختلف تاریخ ادبیات فارسی و راه یافتن فرهنگ اسلامی به این ادبیات گفت: طبیعتاً روابط اجتماعی بر اساس نظام به خصوصی تبیین یافته است و ادبیات، هنرهای تجسمی و نظریات فقهی و اجتماعی در نگهداری این نظام از هیچ کوششی دریغ نمی کرد. پشتبانی مذهبی و سیاسی تمدن های باستانی از این نظام خاص، باعث به وجود آمدن تثبیت فرمانفرمایی طبقۀ حاکمه بر سایر طبقات اجتماعی شده بود که فقط در جزئیات با هم متفاوت بودند.
وی ادامه داد: اندیشۀ «السلطان ظل الله فی الارض» از دیرباز در کشور ما شایع بود، چنانکه برخی نظریه پردازان از ایرانیان بودند. البته این ساختار حکومتی متعلق به مشرق زمین و ایران نیست در غرب هم از قدیم الایام نقش فرمانروای الهی مؤثر بوده است. مطلبی که به عنوان تغییرات اجتماعی باید در نظر گرفت این است که علی رغم نظریۀ نظریه پردازان چپ گرا قانون یا قاعدۀ خاصی بر سیر تاریخ حکومت ندارد و اینکه الزامی در تکامل یا پیشرفتی برای جوامع بشری در کار باشد، قابل قبول نیست. تمدن های مصر، بین النهرین، یونان باستان و اسلام که روزی بر جهان سیادت داشتند اکنون در دشواری به سر می برند و به جای آن تمدن های اروپایی که در قرون وسطی از اوحش جوامع انسانی بودند فعال و مایشاء شده اند.


ادامه مطلب
[ دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, ] [ 18:48 ] [ بهمن خياباني ] [ ]